Senin, 18 Oktober 2021

INFLUENSIA PERSONALIDADE BA DEZEMPENHU FUNSIONARIU I

 

KAPÍTULU I

PRELÍMINAR

 

1.1  Istorisidade

Rekursu umanu nu’udar rikusoin ida ne’ebé fundamental tebes ba organizasaun ninia funsionamentu, tamba liu husi ninia servisu sira ne’ebé iha kreatividade, dinamiku no inovativu bele hafasil realizasaun aktividade sira ne’ebé planeadu ona. Tamba rekursu umanu elementu ida iha organizasaun ne’ebé iha papél importante atu atinje objetivu organizasaun sira nian. Organizasaun ida-idak sei koko nafatin atu hadia ninia trballador sira nia dezempeiñu ho esperansa katak objetivu sira husi organizasaun ne’e sei alkansa. Traballador barak liu ne’ebé iha dezempeñu ne’ebé aas, produtividade organizasaun nian tomak sei aumenta atu nune’e organizasaun ne’e bele moris iha kompetisaun global.

Tuir Dessler (1997). Manajemen sumber daya manusia dapat didefinisikan sebagai kebijakan dan praktik yang dibutuhkan seseorang yang menjalankan aspek “orang” atau sumber daya manusia dari posisi seorang manajemen, meliputi perekrutan, penyaringan, pelatihan, pengimbalan, dan penilaian. (Jestaun rekursu umanu bele define hanesan prátika sira ne’ebé rekere ema ruma atu hala’o “ema” ka aspektu rekursu umanu iha pozisaun jestaun nian, inklui rekruta, triajen, formasaun, rekompensa no avalia).

Ho argumentu ida ne’e, bele konklui katak papél importante rekursu umanu iha organizasaun sai nu’udar baze fundamental ho fator daterminante ba prosesu implementasaun aktividade organizasaun nian ho diak no susesu, atu bele produs rejultadu tuir organizasaun ninia objektivu sira.

Hodi nune’e mak iha parte seluk ho mundansa teknologia no globalizasaun kompetisaun iha seitor hotu aas tebes inklui seitor rekursu umanu. Globalizasaun rekursu umanu hanesan rekursu ne’ebé laiha limitasaun geografikamente ho kapasidade rekursu umanu ne’ebé bele servisu iha nasaun ou teritoria ida ne’ebé deit inklui regional sira tuir nia kapasidade personal no nesesidade organizasaun ida nian. Iha mundu negosiu ka servisu kompetisaun sei lao maka’as liutan no nesesidade ka demanda mundo sei sae nafatin hodi halo tranformasaun ba rekursu umanu.

Iha mos rekursu seluk ne’ebé ita presija hare mak rekursu umanu nasional hanesan kapasidade no kualidade rekursu umanu ne’ebé iha nasaun ida nia laran liga ba servisu sira ne’ebé organisasaun nasional sira oferese. Rekursu umanu nasional kada nasaun sempre iha kapasidade, kualidade no kuantidade ne’ebé diferensia hare liu husi nesesidade servisu nian. Iha nasaun kiik sira rekursu umanu dala barak sai obstaklu boot ba dezenvolvimentu nasaun ida nian. Ita bele hateten katak nasaun ida ne’ebé iha rekursu naturais ne’ebé diak, maibe laiha rekursu umanu ne’ebé sufisiente sei kontinua fo impaktu ba dezenvolvimentu nasaun ida ne’e nian, katak rekursu umanu ne’ebé kualifikadu iha influênsia bó’ot  no sái hanesan faktor determinante ba reziliênsia no sustentabilidade nasaun ninia moris iha futuru.

Rekursu umanu hanesan fator ida ne’ebé importante tebes ne’ebé labele hase’es husi  organizasaun ida ninia moris. Rekursu umanu mos hanesan xavi ne’ebé dezenvolve organizasaun, tuir nia prinsipiu rekursu umanu hanesan personal sira ne’ebé servisu, responsabilidade, sai kakutak no halo planeamentu atu atinji ba objetivu organizasaun nian.

Iha rekursu umanu parte ne’ebé ita presija hare klean liu mak Influensia Personalidade no Kompetênsia ba Dezempeiñu Funsionáriu, iha parte ida ne’e ita mos sei hare autor influênsa sira ne’e iha organzasaun nia ne’ebé fo impaktu tebes ba desempeñu funsionáriu nian. Atu iha dezempeiñu ne’ebé diak husi funsionáriu sira ita mos sei liga ba komitmentu kada organizasaun oinsa sira nia kontribuisaun ba dezempeiñu sira ne’e, tamba iha kada organizasaun sempre iha diferensia personalidade sira ne’ebé halao knar no responsabilidade no oinsa organizasaun mos bele jere diferensia sira ne’e hodi atinji objetivu ne’ebé organizasaun sira iha.

Pesonalidade kada funsionáriu iha organizasaun ho sira nia karaterístika ne’ebé diferensia no uniku bele fo influênsia ba iha fatin servisu. Karaterístika personal funsionáriu bele forma mos liu husi prosesu nia aprende iha nia moris nune’e bele forma personalidade individual. Diferensia karaterísktika kada funsionáriu sira ne’e espekta katak lideransa ida bele hatene no komprende personalidade kada funsionáriu atu nune’e aloka tuir servisu atu atinji ba dezempeiñu ne’ebé diak.

Robbins dan Judge (2016), Kepribadian adalah organisasi dinamik dari sistem-sistem psikologis dalam individu yang menentukan kemampuan seseorang untuk beradaptasi secara unik dengan lingkungannya.(Personalidade hanesan organização dinâmika husi sistema psikolóziku iha individualidene’ebé bele determina ema nia abilidade atu adpata ho úniku ba ambiente).

Funsionáriu hanesan personal individu sira ne’ebé halo asaun ka servisu ba sira nia an liga ba sira nia prova kompotensia, tamba ema mak jere ba rekursu hotu ne’ebé organizasaun iha, sei laiha valor bainhira organizasaun iha rekursu ne’ebé barak no diak, maibe ema ka personal sira ne’ebé iha laran laiha kualidade ne’ebé diak atu halo jestaun ou jere rekursu sira ne’e.

Funsionáriu ida sei lasees husi kompetênsia ne’ebé hanesan area espertu ne’ebé nia iha hodi hala’o nia servisu ka knar iha area espesifiku, tuir knar no responsabilidade ne’ebé nian iha. Kompetensia ne’ebé funsionáriu ida iha mos liga ba nia kuiñesimentu, kapasidade atu halao knar no reponsabilidade ne’ebé fo rezultadu diak ba organizasaun ne’e nia servisu ba hodi kontribui ba nia dezempeiñu inklui mos organizasaun ne’ebé nia servisu bá. Kompetênsia ba funsionáriu ida bele sukat bazeia ba nia esperiensia kuiñesimentu, abilidade no atitude.

Kompetênsia mak abilidade atu hala' o serbisu bazeia ba kompeténsia no kuiñesimentu ne'ebé iha no hetan apoiu hosi atitude servisu ne' ebé ezije hosi servisu. Tamba ne'e, kompetênsia hatudu kompetênsia no kuiñesimentu ne'ebé karakteriza husi profisionál sira iha área partikulár ida hanesan buat ne'ebé importante liu iha terrenu ne' e. Kompeténsia ema ida nian mak atu prodús iha nivel satisfatóriu iha servisu fatin, inklui ema ida nia abilidade atu transfere no aplika abilidade no kuiñesimentu hirak ne'e iha situasaun foun no hasa'e benefísiu sira ne 'ebé konkorda ona.

Tan ne’e kompetênsia hanesan mos saida mak ema halo iha servisu fatin iha nível oi-oin no detallu kona-bá padraun sira nivel ida-idak nian, identifika karakterístika, kuiñesimentu no abilidade sira ne'ebé individuál sira presiza atu hala'o sira-nia knaar no responsabilidade ho efetivu, atu nune'e bele atinje padraun kualidade profisionál iha servisu, no kobre aspetu hotu-hotu hosi jestaun dezempeiñu, abilidade no kuiñesimentu, atitude, komunikasaun, aplikasaun no dezenvolvimentu nian.

Dezempenhu funsionáriu hanesan fatór ne’ebé fo influênsia boot no importante ba organizasaun, tamba susesu kada organizasaun konforme oinsa dezempeiñu funsionáriu nian hala’o knar no responsabilidade tuir rezultadu servisu periodu ne’ebé iha. Dezempeiñu funsionáriu hanesan rezultadu servisu ne’ebé diak husi aspeitu kualidade no mos kuantidade ne’ebé bele atinji husi funsionáriu ida bainhira hala’o nia servisu tuir responsabilidade ne’ebé nia hetan. Hodi nune’e bele hatene katak dezempeiñu funsionáriu sempre liga mos ba problema desenvolvimentu abilidade personal no servisu funsionáriu nian atu atinji ba objetivu organizasaun.

Dezenvolvimentu dezempeiñu funsionáriu sei mosu bazeia fatór hanesan personalidade ne’ebé diak ho funsionáriu sira iha kompetênsia ne’ebé aas. Personalidade hanesan karaterístika sira individu ida iha ne’ebé bele observa husi nia hahalok, atitude, hanoin, idea no nia sentimentu atu nune’e funsionáriu ne’ebé iha personalidade diak bele hasae dezempeiñu no relasaun sosisal ho ema ka individu seluk. Enkuantu atu hatudu resultadu servisu ne’ebé diak husi funsionáriu tenki iha kuiñesimentu, abilidade no atitude servisu diak.

Ambiente servisu iha Secretaria de Estado Para a Política da Formação Profissional e Emprego (SEPFOPE), ne’ebé akontense iha area rekursu umanu nian, funsionáriu ne’ebé mak ladun satisfasaun ho buat balun sempre iha mos ninia impaktu negativu mak hanesan: Vontade servisu ne’ebé menus, baruk ten, sempre tama servisu ne’ebé tarde, no latuir regulamentu no tama sai servisu la tuir oras, atitude ne’ebé ladiak iha terenu bainhira hala’o servisu. SEPFOPE presiza tebes dezempeiñu funsionáriu ne’ebé optimu, atu bele hasae kresimentu servisu funsionariu nian no mantein reputasaun ne’ebé diak.

Enkuantu, problema iha leten eskritor ne’ebé mak hala’o peskiza ho resultadu forma monografia ida ho títulu: Influênsia Personalidade no Kompetênsia ba Dezempeiñu Funsionáriu Públiku, (Estudu kazu iha Secretaria de Estado Para a Política da Formação Profissional e Emprego).

 

1.2  Investigasaun Problema

1.     Iha ka lae influênsia personalidade ba dezempeiñu funsionáriu?

2.     Iha ka lae influensia kompetênsia ba dezemepeiñu funsionáriu?

3.     Iha ka lae influênsia personalidade no kompetênsia ba dezempeiñu Funsionáriu?

1.3  Objetivu Peskiza

1.     Atu hatene  infuensia personalidade  ba dezempeiñu funsionário.

2.     Atu hatene  influensia kompetênsia  ba desempeiñu funsionário.

3.     Atu hatene influênsia personalidade no kompetênsia ba dezempeiñu funsionáriu

1.4  Benefísiu Peskiza

1.     Ba peskizador. Hanesan kriteriu ida atu hetan Grau akademika Lisensiatura (SI) iha fakuldade Ekonomia.

2.     Ba Universidade. Teorikamente resultadu peskiza ne’e bele fo benefisiu ba mundu edukasaun hanesan doasaun sientifiku iha human resource department nia laran no sai materia referensia ba peskizador sira tuir mai ne’ebé iha relasaun ho influensia personalidade no kompotensia ba dezempeiñu funsionáriu.

3.     Ba instituisaun ou organizasaun. Espesial ba lideransa bele halo nia evaluasaun ba personalidade no kompetênsia ba dezempeiñu funsionáriu  atu sai hanesan materia konsiderasaun ne’ebé diak atu foti dezisaun hodi bele hasa’e dezempeiñu funsionáriu liu husi sira nia personalidade no kompetênsia.

1.5  Eskopu Peskiza

Realizasaun peskiza ne’e bazeia ou fokus deit bá Influênsia Personalidade no Kompetênsia ba Dezempeiñu Funsionáriu ihaSecretaria de Estado Para a Política da Formação Profissional e Emprego (SEPFOPE).

 

 

 

 

1.6  Sistema Hakerek Teze

 

KAPÍTULU I  - PRELÍMINAR.

Koalia kona-bá, Istorisidade , Identifikasaun problema, Objektivu Peskiza, Benefisiu Peskiza, Eskopu peskiza no Sistematika Hakerek Teze.

KAPÍTULU II - REVIZAUN LITERATURA.

Koalia kona-bá, Baze Teoria husi variavel tolu (3) mak hanesan: Personalidade, Kompetênsia no Desempenhu, Kuadru Modelu Peskiza no Hipoteza.

KAPÍTULU III - METODOLÓGIA PESKIZA.

Koalia kona-ba, Objetu peskiza, Metodu peskiza, Identifikasaun no Defininisaun Operasional Variaveis peskiza, Teknika Foti Dadus, Tipo no Fontes Dadus, Teknika Sasukat Variavel, Teknika Analiza Dadus, Fatin no Orario Atividade Peskiza.

KAPÍTULU IV -  REZULTADU  PESKIZA  NO  DISKUSAUN.

Koalia kona-ba, Perfile Instituisaun SEPFOPE, Visaun no Misaun, Estrutura SEPFOPE, Funsaun no knar, Analiza Dadus peskiza, Deskrisaun Dadus Brutu, Analiza no Diskusaun Resultadu Peskiza.

KAPÍTULU V  -  KONKLUZAUN  NO  SUJESTAUN.

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