KAPĺTULU
III
METODOLOJIA PESKIZA
3.1. Métodu Peskiza
Metodologia
mai hosi liafuan Yunani hosi liafuan rua mak hanesan Hodos ho Logos ou hosi nia
liafuan orijin katak metah katak liu hosi no Hodos katak dalan ou maneira. Tuir harafia
metode signifika katak “ciência ne’ebé maka liu hosi dalan ida atu hodi
bele atinji objetivu (logos)”.aleinde ne’e metodologia hanesan ciência ou
maneira ne’ebé mak uza hodi bele hetan lia los uja investigasaun ho maneira
prinsipal sira no esforsa atu hetan lia loss. Tuir Pasaribu no Simanjuntak (1982)
katak métodu nu’udar maneira sistemátika ida atu hodi atinji objetivu.[1]
Bazeia ba problema
ne’ebé mak tau ona, katak peskiza ida ne’e uza métodu kualitativu análiza
diskrisaun. Métodu ne’ebé
peskizadór uza hodi halo análiza ba fontes nia liafuan liu hosi
entervista kona-bá Dejafius no oportunidade kooperasaun WHO ho Ministériu Saúde
Timór-Leste. Análiza
diskrisaun Kualitativu katak Análiza ne’ebé utiliza hodi haree Dejafius
no oportunidade kooperasaun WHO ho Ministériu Saúde Timór-Leste iha área Saúde
diskrisaun ho métodu kualitativu.
1.2.
Fokus peskiza
Atividade halo peskiza
ida ne’e konsentra ba asuntu importante mak hanesan
1.
Atu
hatene dejafius no oportunidade kooperasaun entre WHO ho ministériu saúde.
2.
Atu hatene servisu prioridade ba area Saúde
nian
3.
Atu hatene
lalaok apoiu WHO mai Timór-Leste hodi
garantia sustentabilidade seitór Saúde iha futuru.
Tópiku proposta maka Dejafius no Oportunidade kooperasaun WHO ho Ministério Saúde iha area Saúde
bazeia ba tópiku ida ne’e
peskizadór fó atensaun liu ba dejafius
no oportunidade entre WHO ho Ministériu Saúde hasoru?.
3.3.
Fontes Dadus
Bazeia ba fontes
dadus ne’ebé atu hetan husi peskiza ne’e, peskizadór tenke tuir problema ne’ebé
determina tiha ona iha kapítulu I. Atu nune’e bele sai hanesan fontes atu hetan
dadus mak tuir mai ne`e :
a. Fontes
Dadus Primeiru.
Dadus primeiru katak
dadus ne’ebé mak hetan direita hosi peskizador iha kampu peskiza liu hosi aprosimasaun rua mak hanesan
dokumentasaun no intervista.
b. Fontes
Dadus Secundario.
Dadus sekundáriu katak dadus ne’ebé peskizadóra hetan hosi dokumentu sira iha peskiza fatin
no hosi revizaun literartura.
Ba
peskiza ida ne’e hakerek na’in hala’o analizasaun husi dadus Sekundáriu hanesan
arkivu ne’ebé iha relasaun ho fenómena sosiál ne’ebé hetan atu sai hanesan mós
dadus ne’ebé importante ba peskiza ida ne’e.
3.4. Tékniku
Rekollamentu Dadus
Tékniku
rekolamentu dadsus hanesan etapa ne’ebé
mak estrategia iha peskiza nia laran tamba objetivu prinsipal iha peskiza mak
atu hetan dadus se la hatene tékniku rekollamentu dadus maka peskizador sei la
hetan dadus ne’ebé mak tuir nia level dadus ne’ebé mak tau tia ona.
Rekollamentu
dadus ne’e bele halao tuir nia kondisaun /settingtuir
nia fontes no tuir nia maneira. Hare’e hosi lalok dadus ne’ebé rekolla iha
lalok alamia (natural setting)[2] hare hosi nia fontes dadus mak rekollamentu
dadus sei uja fontes dadus priméiru no sekundáriu. Fontes dadus priméiru
hanesan fontes dadus ne’ebé mak dadus ne’ebé mak hetan diretamente husi
peskizador sira. Fontes dadus sekundáriu mak hanesan fontes dadus ne’ebé make
la diretamente peskizador sira hetan.
Catherine Marshall, Gretchen B. Rossman hatete katak “ the fundamental methods relied on by
quslitstive reseaches for gathering information are participation in the
setting direct obserbation in-depth interviewing document review" Ho ida ne’e atu hetan dadus priméiru no sekundáriu,
peskizadór ka hakerek nain hakarak uza tékniku ou maneira oin-oin hodi halo
rekollamentu dadus mak hanesan tuir mai ne’e.
a. Intervista
Esterberg
(2002) fo defenisaun konaba entervista mak hanesan “A
meeting of two persons to exchange
information and idea througt question and
response, serulting in communication and joint construction of meaning
about a particular topic”[3] intervista hanesan
sorumutuk entre ema rua ne’ebé
mak
fahe informasaun ou hanoin liu hosi husu
perguntas no hatan perguntas no bele hetan signifikadu hosi tópiku ne’ebé mak
importante, Intervista uja hanesan tékniku rekollamentu dadsu ne’ebé maka
peskizadóra halo studu dahuluk ida para
oinsá mak peskizadóra bele hetan nia roblema ne’ebé mak pekizadóra atu halo
peskiza baa, maibé pekizadóra hakarak hatene informasaun ruma hosi responde
sira. Tékniku rakolamentu dadus ne’e bazeia ba relatoriu ne’ebé mak mak pekizadóra
halo rasik ou self report, ou bele mós hanesan konsesimentu individual aan
rasik.
Susan
Stainback (1988) hatete katak ”interviewing provide the researcher
a means to gaind deeper understanding of how the participant interpret a
situation or phrnomena than can be gained through observation alon”.
Ho intervista mak peskizador sei hetan infomasaun ou
dadus ne’ebe mak kalaru konabá partisipasaun
ba interpretasaun situasaun ou fenomena ne’ebe mak akontese
no la bele hetan liu hosi observasaun
Alein de ne’e Esterberg (200) hatete katak ”interviewing is at the heart of social
reseaarch. If you look through almost any sociological journál, you wilel find
that much social researchis based on interview, either Standardized or more
in-depth” intervista hanesan ema ne’ebé mak ho laran atu halo peskiza atu bele
hetan dadus ruma ne’ebé mak impontante.
b. Dukumentasaun
Dukumentasaun
hanesan rekollamentu dadus ne’ebé peskiza oinsá hamosu preguntas hosi resposta
iha baze liu hosi dukumentasaun ne’ebé tenke hanesan ho tópiku peskiza nian.
3.5.
Tékniku Análiza Dadus Kualitativu
Tékniku análiza dadus
ne’ebé sei utiliza husi hakerek na’in kona-ba peskiza ne’e, hakerek nain
utiliza tékniku análiza kualitativu ne’ebé sai hanesan métodu ida ne’ebé atu
utiliza hodi análiza ho di’ak kona-ba problema ne’ebé peskizadór hakarak estuda
espesífiku liu kona-ba akontesementu
problema iha terenu ne’ebé sai
realidade. Ho ida ne’e peskizadór utiliza, Teoria husi matenek nain
Suharsimi Arikunto atu halo análiza infórmasaun husi respondente ou hatán na’in
ne’ebé hetan iha terenu mak hanesan:
Kona-ba dadus ne’ebé kualitativu ne’ebé ho utilizasaun ho
lia-fuan ou fraze ne’ebé ketak-ketak ne’ebé tuir ida-idak nia kategoria atu
hetan solusaun, maibé dala ruma to’o iha pursentu diretamente husi fraze ne’ebé
ho kualitativu hotu.
Bazeia ba dadus ne’ebé rekolla husi rezultadu peskiza,
depois hala’o haha’lok atu halo tabulasaun ba iha rezistu tabela no sei
kontinua hala’o análiza, no mós hala’o interpretasaun dadus.
Iha interpretasaun ba dadus atu hakerek tau hamutuk liu
hosi intrumentu peskiza hanesan observasaun, entervista, hodi fóti kona-ba
dadus ne’ebé mak relevante ho variabel iha peskiza.
Tuir tékniku análiza interaktivu ne’ebé dezeña tiha ona
ho prátikamente mak hanesan tuir mai ne’e ;
1. Akumulasaun dadus ne’ebé ho maneira entrevista,
observasaun, dokumentasaun, depois dadus ne’e
ho intensaun ho prosesu ne’ebé ho
kontinuasaun no halo análiza kualitativu.
2. Redaksaun dadus ho intensaun hanesan prosesu
identifikasaun, simplesmente, fó abstratu, no trasnfórmasaun dadus abruptu
ne’ebé mosu husi área peskiza nian.
3. Interpretasaun dadus akumula husi infórmasaun ne’ebé fó
improvávelmente, no atu halo ka dada
konkluzaun no kaer asaun atu hala’o análiza dadus ne’ebé mak iha tiha ona.
4. Dada konkluzaun no hala’o verifikasaun kona-ba dadus,
signifika katak atu hala’o fila-fali ba nota kona-ba dadus ne’ebé hetan husi
fatin peskiza no atu halo prova ba realidade ne’ebé válidu [4]
Iha parte seluk
peskizadóra hakarak aumenta argumentu husi teoria balun, atu nune’e bele
hafórsa peskizadóra. Husi teoria Matthew B. Miles ho A. Maichael Hubermen,
hateten katak :” Análiza dadus kualitativu sai hanesan esfórsu ne’ebé iha nia
kontinuasaun, repete fila-fali, no ba bei-beik
atu halo análiza dadus, ho maneira kontinuasaun, no hodi halo ezersísiu ba
dadus, nomós fóti konkluzasaun hodi uza fraze sai hanesan resposta ba problema ne’ebé iha.
Dezeña; husi Análiza
Dadus, Matthew B. Miles ho A. Michael Hubermen[5].
(1992 : 20)
Ho dadus ne’ebé mak hetan atu halo konkluzaun atu halo
análiza dadus iha kualitativu, ne’ebé hetan hodi halo verifikasaun kona- ba dadus,
redaksaun dadus no dadus atu fóti konkluzaun atu halo verifikasaun, tuir
rezultadu interpretasaun liu hosi frase ho liafuan atu hala’o diak liu kona-ba
ne’ebé mak ita uza iha peskiza.
[1] Ikbar, Yanuar Metodologi & Teori
Hubungan Internasionál. 2010 páj 7.
[2]Prof. Dr. Sugiyono Metodologi Penelitian Kualitatif, 2010. Páj 62-63
[3] Prof. Dr. Sugiyono Metodologi Penelitian Kualitatif, 2010. Páj 72
[4] Octaviana Carvalho Da Silva Monografia Prosesu Notísia
iha Média Diariu Timór
post Dili, ciência polítika UNTL Timór- Leste 20016, Páj 13.
[5] Ibid páj 42.
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