Estimasaun tempu
Preparasaun no enkontru: Loron sorin
Material
Bainhira ita deside atu utiliza kalendariu tinan ho
fulan 12, prepara forma ho kolom 13 (ida ba lista atividade no ida ba kada
fulan iha tinan ida nia laran) komesa husi fulan ne’ebe sira hanoin katak hahu
tinan ka siklu produtiva. Se lae, prepara materia tuir ba siklu ka kalendariu
sira seluk. Bainhira membru komunidade labele lee no hakerek, utilisa material
iha lokal atu representa prosesu visual iha rai. Se lae, iha kartaun kores,
lapizeira, no selotip ka pin iha liman.
Objetivu
Atu karik mane ka feto iha komunidade komprende
oinsa bens estar sira nian, vunerabildade no exposisaun kona ba perigu durante
tinan ida kalendariu, no oinsa sira nia moris hetan influensa husi ambiente
natureza no konseitu sosial fatin sira hela ba.
Diskrisaun
Iha grupu mane no feto ne’ebe separadu, grupu
prinsipal no partisipante seluk halo mapamentu atividade loron prinsipal
komunidade no atividade ne’ebe kontinua durante tinan ida. Atividade sira ne’e
iha relasaun ho subsistensia, atividade domestika, migrasaun, asesu ba bens no
servisu, atendimentu iha eskola, no elementu sira seluk ne’ebe importante iha
fatin neba. Durante diskusaun ida ne’e, sira mos identifika parte sira
eksternal saida mak akontese ka mudansa durante kalendariu tinan ida (hanesan
eventu annual, festival, konflitu). Importante liu, durante diskusaun tuir mai
presija hare didiak relasaun ho atividade hotu ne’ebe akontese ho bem estar,
vunerabilidade, no exposisaun perigu.
Produtu
Produsaun iha ne’e ita sei hare ba kalendariu visual
tinan ne’ebe hatudu atividade prinsipal, akontesimentu no periodu aumenta risku
kareteristika ba moris iha komunidade, ida ne’e dalaruma ita bolu kalendariu seasonal
(musim). Kalendariu destaka ba jestaun risku bele halao, depois deside husi
komunidade.
Etapa
·
Antes ita komesa, verifika
oinsa mane, feto, ema ne’ebe idosu no adultu interperta: se liu husi kalendariu
kada fulan, seasonal ka siklu seluk. Garante katak partisipante husi kada
seitor komunidade disponivel ba sira nia presente, no hare karik iha membru
komunidade ne’ebe vunerabel (ka sira nia representante).
·
Benvindu ba partisipantes hotu no fo hanoin
ba sira objetivu KLJRD. Hamutuk, revisaun oituan kona ba enkontru ikus, halo
diskusaun kona ba feedback liu husi mekanisme partisipatoriu, no tuir nia
prosesu.
·
Esplika objetivu enkontru ida ne’e, esplika
oinsa atividade saida mak sei halao no hetan resultadu hamutuk. Husu voluntariu atu ajuda fasilita
diskusaun involvimentu servisu.
·
Husu partisipante, iha grupu separasaun laran ba mane no
feto, atu halo lista dezenhu ba kartaun atividade prinsipal
ne’ebe sira halao iha uma kain no sira nia komunidade iha kada loron no seasonal. Enkoraja sira atu mensiona atividade ne’ebe
spesifiku ba grupu subsistensia ne’ebe diferensia, adultu no idosu, nsst.
Kontinua to’o partisipante sira senti satisfeitu katak karta ka lista iha
atividade prinsipal kada loron ba kada grupu xavi.
·
Mapa ba atividade liu husi
kalendariu tinan ne’ebe selisiona. Husu partisipante atu marka fulan (ka
unidade seluk) iha ne’ebe sira halao kada atividade, utilisa liafuan (letra),
simbolu ka sinal seluk. Diskusaun saida mak hatudu, atu garante katak ema sira
ne’e presente komprende no aseita ho mapa. Ajusta karik presija.
·
Husu (kada ema ida ba ida) oinsa iklima, kondisaun
ambiente no problema sosial muda husi fulan ba fulan. Se presija,
udan tun, anin, temparatura aas, no akontesimentu hanesan seka, inundasaun ka
moras (hanesan diarea) no pesti ba planta sira, polusaun, violensia sosial no
problema sira seluk ne’ebe dominante. Grafiku sira ne’e ho hanesan, fo marka ba
fulan iha ne’ebe sira akontese no
bainhira mak sira Intensu ka frekuente akontese. Halo diskusaun saida mak ita hatudu atu garante ema hotu komprende no aseita ho
grafiku/mapa. Ajusta karik presija.
· Fasilita diskusaun utilisa pergunta xavi ba analisa (iha
kraik).
Uja kores, simbolu ka kartu atu hakerek pontu importante
sira iha grafiku. Kontinua diskusaun too partisipantes hotu hetan oportunidade atu
fo hanoin ka idea.
· Taka enkontru ho husu agradese no obrigadu ba ema hotu nia tempu no sira nia
kontribuisaun. Foti foto kalendariu no halo replikasaun fasil liu lee atu
hatudu iha fatin assesibel iha komunidade.
·
Fo
hanoin grupu prinsipal kona ba sira nia reponsabilidade atu fahe resultadu enkontru ida ne’e liu husi mekanismu patisipatoriu no fo
feedback ba enkontru tuir mai. Karik iha grupu ne’ebe identifika durante
prosesu ne’ebe sira nia atividade la hatene husi partisipante, repete exersisiu
ho sira no tau hamutuk sira nia resultadu. Planu ba enkontru tuir
mai.
Tip
Sira
·
Iha diversidade grupu pinsipal, lista
atividade karik sei naruk liu.
Tetu atu fahe
ba grupu kiik sira ne’ebe servisu iha tempu hanesan no tau sira hamutuk iha
diskusaun ikus.
·
Iha fatin urbanu, tetu
atividade ne’ebe tuir tendensia sesonal, hanesan atendimentu iha eskola,
servisu turismu, festival, kontrusaun, migrasaun membru uma kain ba servisu
provisoriu, nsst. Se relevansia
ho vunerabel, halo diskusaun relasaun entre atividade urbanu ho suku (hanesan
produsaun aihan).
·
Depois desastre, uja prosesu
ida ne’e atu ajuda tempu ba projetu rekoperasaun, atu alina no proteze
atividade sesonal komunidade nian.
·
Ema karik lakohi hateten atividade sensitivu no tabu iha
komunidade. Karik relevansia ho vunerabilidade grupu ka komunidade
balun. Tetu no konsidera fahe grupu foku no konfidensial lapresija hakerek
atividade iha mapa, nune’e partisipante senti ladun perkupa kona ba
konsikuensia negativu husi diskusaun.
·
Ba komunidade ne’ebe laiha hela fatin ka komunide mobel, ne’ebe
nia atividade normal disturbu, halo grafiku oinsa sira nia uma kain halo
jestaun iha regulamentu akampamentu ka iha transit, atu hetan hahan, buka be’e,
asesu ba servisu higene, buka fatin protezidu, desidi detinu tuir mai, maneira
seguru transporte, nsst. Grafiku mudansa kondisaun ambiente durante periodu
ne’ebe hanesan no, ba tendensia ne’ebe kleur, husu informasaun xavi antes
enkontru ka husu sira atu partisipa.
·
Diskusaun oinsa teknologia bele uja no
oinsa ita nia afeitu, exemplu, eletrisidade mate, presu energia sa’e, dll.
·
Se prosesu ne’e rezulta ona ema ka grupu vunerabel sira, iha
komunidade ne’ebe seidauk representa ho diak iha grupu prinsipal, konvida sira
partisipa iha enkontu tuir mai.
Analisa: pergunta xavi atu guia analisa ne’ebe sentradu ba komunidade
·
Atividade saida mak feto sira halo lor-loron? tamba
saida? (prova kona ba grupu subsistensia, idade, nsst.)
·
Oinsa ho atividade feto (grupu feto ne’ebe diferensia, se
relevansia) muda husi fulan ba fulan durante tinan ida? Tamba sa?
·
Atividade saida mak halao husi mane lor-loron? Se iha
diferensia ne’ebe signifikante entre mane? Tamba sa? (prova kona ba grupu subsistensia, idade,
nsst.)
·
Oinsa ho atividade mane (grupu mane ne’ebe diferensia, se
relevansia) muda husi fulan ba fulan durante tinan ida laran? Tamba sa?
·
Atividade saida mak labarik no adultu lor-loron? Se iha
diferensia signifikante entre sira? Tamba
sa?
·
Oinsa atividade labarik ka adultu (grupu lahanesan, se
relevante) muda husi fulan ba fulan durante tinan ida? Tamba sa?
·
Se iha grupu mane, feto, labarik ka adultu ne’ebe nia
atividade lahatudu? (prova kona ba difisensia no minoridade seluk). Se mak sira
no oinsa ita bele integra sira iha prosesu ne’e nia laran?
·
Sa fulan mak okupadu liu ba mane no feto? Ema ne’ebe
idade liu? Labarik sira ka adultu? Seluktan? Tamba sa?
·
Oinsa iklima muda husi fulan ba fulan? Karik ita hare
padraun ne’ebe diferente foin lalais ne’e?
·
Eventu
akontesimentu ka situasaun husi fulan ba fulan? Bainhira ida
ne’e akontese? Karik ita hare padraun diferensia foin lalais ne’e?
·
Saida mak ita hare bainhira observa efeitu (efek) husi
iklima ka akontesimentu no situasaun seluk ba atividade membru komunidade? Nia exemplu,
labarik sira ladun eskola iha tempu udan (tamba menus asesibilidade), feto
gasta tempu barak liu koleta be’e iha fulan bailoron naruk, ka ema ne’ebe idosu
sei hein labarik sira barak liu iha sesaun koleta. Tamba sa?
·
Bainhira mak atividade balun ne’ebe kausa ba mane, feto, idosu,
adultu ka labarik sira vunerabel liu hasoru perigu, moras no situasaun seluk
ne’ebe influensa ba bom estarsira nian? tamba saida?
Tidak ada komentar:
Posting Komentar